Sök:

Sökresultat:

460 Uppsatser om Färger och kommentarer - Sida 1 av 31

Kreativa arbetsmiljö : Hur fysisk utformning frÀmjar kreativitet

Denna studie har som utga?ngspunkt att studera arbetsmiljo?er som kan pa?verka kreativitetsgraden. Fo?rfattarna, som la?ser Innovationsprogrammet pa? Ma?lardalens ho?gskola i Eskilstuna, har reagerat pa? lokalernas utformning pa? ho?gskolan. Vi fra?gade oss varfo?r de ser ut som de go?r och om det funnits na?gon tanke bakom utformningen.

Att rÀtta prov/arbeten med fÀrger och kommentarer, - En elevutvÀrdering av en rÀttningsmetod med formativ bedömning

Sammanfattning Detta arbete a?r en elevutva?rdering av en ra?ttningsmetod da?r man anva?nder den formativa bedo?mningen ista?llet fo?r betyg och poa?ng. Genom att ra?tta med fa?rger och kommentarer samt ge eleverna tid att ra?tta de fel de bega?tt, ger man eleverna mo?jligheterna att vara delaktiga i sitt eget la?rande. Med den nya la?roplanen Lgr 11 och med ett projekt som heter BFL (bedo?mande fo?r la?rande) som startades i Lunds kommun fo?r tva? a?r sedan kom jag och en kollega i kontakt med den formativa bedo?mningen pa? ett tydligare sa?tt.

Anonymitet och YouTube : Konsekvenser för YouTube-anvÀndares kommentarer i och med minskad anonymitet

Denna studie undersöker hur minskad anonymitet kan förÀndra sÀttet mÀnniskor skriver kommentarer pÄ YouTube-videor. YouTube begÀrde nyligen att anvÀndarna skulle ange sina fullstÀndiga namn. AnvÀndare Àr Ànnu inte skyldiga att Àndra sitt anvÀndarnamn, men om de inte gör det ombes de att svara pÄ varför de vÀljer att ha kvar sitt alias. För att undersöka detta lÀt vi först anvÀndare svara pÄ en enkÀt för att se vad de tycker om att vara anonym kontra att ge ut sitt riktiga namn, och om att ge sitt riktiga namn gör dem mer uppmÀrksamma kring deras sÀtt att kommentera pÄ YouTube. Sedan, för att se vad som verkligen hÀnder i kommentarsfÀlten, gick vi igenom ett antal kommentarer för att hitta mönster i hur ett alias kontra ett riktigt namn relaterar till processen att skriva negativa kontra positiva kommentarer.

Kommentarerna fÄr sista ordet : En studie om word-of-mouth inom hotellindustrin

Allt fler kunder söker sig i dag till sÄ kallade tredjepartskanaler pÄ internet för att boka hotell. En tredjepartskanal Àr en hemsida som samlar ett flertal hotell som kunden kan jÀmföra och vÀlja mellan. I anslutning till dessa internetbaserade tredjepartskanaler finns vanligtvis kommentarsfÀlt dÀr kunder som tidigare bott pÄ hotellen kan dela med sig av sin upplevelse genom kommentarer, det vill sÀga word-of-mouth. Dessa kommentarer har enligt forskning stor inverkan pÄ kommande kunders köpbeslut, vilket motiverar en studie som undersöker hotells kunskap och arbete med word-of-mouth. Detta undersöks genom en kvalitativ fallstudie av svenska hotell.

Fansidans framgÄng En kvalitativ studie av företags kommunikation pÄ Facebook

Titel: Fansidans framgÄng ? En kvalitativ studie av företags kommunikation pÄ FacebookFörfattare: Lina Anglert, Daniella Pettersson och Birgitta SjölundUppdragsgivare: Start Communication och More PRKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för medier, journalistikoch kommunikation, Göteborgs universitetTermin: VÄrterminen 2013Handledare: Orla VigsÞSidantal: 64Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att, ur ett kommunikationsperspektiv, beskriva vad företag som bedömsvara framgÄngsrika pÄ sociala medier gör pÄ Facebook.Metod: Kvalitativ textanalysMaterial: Fem inlÀgg vardera, med tillhörande kommentarer, hÀmtade frÄn Ätta företags fansidor pÄFacebook.Huvudresultat: De mönster vi kan se Àr att företagen i huvudsak vÀljer att kommunicera genom textoch bild. Resultatet visar Àven att lÀnkar Àr vanligt förekommande och dÄ frÀmst till företagens egnahemsidor. Vad gÀller interaktionsarbete frÄn företagens sida arbetar de sÀllan eller aldrig med direkta frÄgor till sina besökare. InnehÄllet i inlÀggen Àr till största del informerande och sÀllan av underhÄllande karaktÀr.

Hur ska svensklÀraren kommentera elevtexter? En inblick i hur sakprosetexter kan kommenteras konstruktivt.

Syftet med föreliggande arbete Àr att fÄ en inblick i hur svensklÀraren kan och bör arbeta med respons pÄ elevers sakprosetexter i svenskÀmnet för att eleven ska ha sÄ stor nytta av responsen som möjligt. Förutom en överblick av den forskning som gjorts i Àmnet har en enkÀtundersökning om gymnasieelevers uppfattning, tankar och kÀnslor i Àmnet sammanstÀllts. Resultaten pekar bl.a. pÄ att eleverna har en alltför stor fokusering pÄ formsidorna av sprÄket som skulle kunna avhjÀlpas med mer kommentarer pÄ innehÄllet..

Formativ bedömning i matematikundervisning

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka ett arbetssÀtt med formativ bedömning i matematik pÄ gymnasienivÄ. MÄlet med den formativa bedömningen Àr att ge eleverna stöd i deras fortsatta lÀrande, att göra dem uppmÀrksamma pÄ hur de ligger till kunskapsmÀssigt och hur de kan förbÀttra sig. Arbetet bygger pÄ intervjuer med fem elever, som fÄtt göra uppgifter som jag har gett dem kommentarer pÄ, samt för Àmnet relevant litteratur. Jag har kommit fram till att eleverna var mycket positiva till denna form av formativ bedömning. De kÀnde att de blev hjÀlpta av de kommentarer jag gav dem eftersom de uppmÀrksammades pÄ saker de behövde öva mer pÄ..

NÀr anonymiteten försvinner : En kvantitativ jÀmförelse av innehÄllet i kommentarsfÀlten till nÀtartiklar pÄ Aftonbladet.se

Denna studie jÀmför hur kommentarer till nÀtartiklar pÄ Aftonbladet.se har förÀndrats frÄn 2010 till 2011 vad gÀller innehÄll, sprÄk och ton. Mellan dessa Är har systemet för kommentering Àndrats pÄ Aftonbladet.se, frÄn att det 2010 krÀvdes registrering och att kommentatorn fick vÀlja ett valfritt alias, till att kommentering sker via ett redan registrerat Facebook-konto med kommentatorns riktiga namn.Studiens syfte Àr att ta reda pÄ hur diskussionerna och sprÄket i kommentarsfÀlten pÄverkas nÀr kommentatorn inte lÀngre fÄr vara anonym.Med kvantitativ innehÄllsanalys undersöks tvÄ artiklars kommentarer per dag under en vecka, 14 till 20 oktober 2010 och 2011, 14 artiklar frÄn varje Är. Urvalet av artiklar utgÄr frÄn vilka artiklar som topplacerats i Aftonbladets pappersupplaga samma dag. Totalt har 1452 kommentarer undersökts med 28 variabler. Variablerna berör bland annat huruvida kommentaren Àr kritisk, om den svarar pÄ en annan kommentar och om den innehÄller stavfel eller andra sprÄkliga misstag.

Artikelkommentarer; lÀngtan efter den upplysta debatten

AbstractSyftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur kommenterare, det vill sÀga lÀsare som skriver kommentarer till artiklar pÄ olika tidningssajter, och redaktioner förhÄller till och anvÀnder sig av kommentarer skrivna i kommentarsfÀlt knutna till nyhetsartiklar pÄ nÀtet. Vidare Àr syftet att undersöka hur kommentarsfunktionen har förÀndrats och hur utfallet blev för kommenterare och redaktioner. 14 tidningars webbansvariga, varav 11 Àr landets största samt 3 Àr de största i norra Sverige, tillfrÄgades med hjÀlp av kvalitativa intervjuer. Den undersöker vidare vad 5 kommenterare tycker om kommentarsfunktionen, om andras kommentarer, vem de vill nÄ nÀr de skriver samt varför de skriver. Bakhtins teorier om dialogisk och monologisk kommunikation och Heinonens indelning i dialogisk respektive konventionell journalistik anvÀnds i analysen bÄde för att undersöka redaktionernas relation till kommenterare och tvÀrt om.

Hur uppfattas Rolf och Britta? : en attitydstudie kring kommentarer pÄ internet och dess koppling till genus

Denna uppsats Àr en attitydinriktad genusstudie med fokus pÄ internetkommentarer. Det huvudsakliga syftet Àr att ta reda pÄ om det finns skillnader i hur mÀnniskor uppfattar en manlig kommentarsskribent jÀmfört med en kvinnlig och om dessa skillnader gÄr att knyta till genus, samt om de överensstÀmmer med tidigare liknande forskning. Metod och material i undersökningen Àr enkÀter inspirerade av matched guise-tekniken, som delats ut till 60 försökspersoner dÀr hÀlften Àr mÀn och hÀlften Àr kvinnor. I enkÀten fÄr försökspersonerna lÀsa tvÄ olika kommentarer dÀr den ena Àr undertecknad en man och den andra en kvinna. Hypotesen för undersökningen Àr att tydliga skillnader i uppfattningar av den manliga skribenten jÀmfört med en kvinnliga ska synas, och dÀrmed följa ett snarlikt mönster som tidigare undersökningar av samma slag.

Flickors och pojkars upplevelser av kommunikation via sociala medier - en kvalitativ studie

Vi har genomfört en kvalitativ studie vars syfte Àr att undersöka flickors och pojkars erfarenheter och uppfattning av kommunikation via sociala medier och undersöka om den kommunikation som sker via sociala medier kan betraktas som mobbning. Sociala medier pÄ internet dÀr barn möts innefattar bland annat inlÀgg pÄ blogg, videoklipp, mejl och chatt. Vi anvÀnde oss av hermeneutiskt ansats för att försöka tolka och förstÄ flickors och pojkars sÀtt att kommunicera via sociala medier. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar genomfördes 10 intervjuer varav 8 enskilda och 2 i grupp. I teorin anvÀnder vi oss av ett genusperspektiv, samt begreppen inneslutning och uteslutning för att analysera resultatet.

Mest och minst kommenterat : vad skapar motivation att kommentera ett blogginlÀgg

Denna uppsats undersöker varför vissa blogginlÀgg fÄr mÄnga kommentarer jÀmfört med mindre kommenterade blogginlÀgg. UtgÄngspunkten Àr att undersöka en dagboksblogg skriven av en tonÄrig kvinna, dÄ det finns förhÄllandevis lite forskning inom detta specifika omrÄde. Materialet som ligger till grund för undersökningen Àr en blogg som heter Kenza och de tre mest respektive minst kommenterade inlÀggen frÄn denna blogg under perioder frÄn 1 januari till 28 februari 2009.William Labovs teori om narrativer och Wolfgang Isers reception theory utgör uppsatsens teorier. Metoderna som anvÀnds Àr lÀsbarhetsindex, nominalkvot, narrativ analys och interpersonell analys.Resultaten som framkommit ur analyserna visar att i jÀmförelse mellan de minst och de mest kommenterade blogginlÀggen har de mest kommenterade fÄ lÄnga ord och en utprÀglad verbal stil. BlogginlÀgg med en tydlig narrativ struktur och ett direkt tilltal fick ocksÄ fler kommentarer. .

Kommentera mera - lÀrares kommentarer i förhÄllande till styrdokument och elevers skrivprocess

Forskningsrapporter visar att ungdomar reproducerar text istÀllet för att producera text. Att kunna skriva Àr en omvÀrldskunskap. Orden Àr det viktigaste för en skribent, men Àven bearbetning och bedömning av det skrivna Àr av stor vikt för att utveckla skribentens skrivande. Syftet med denna 10-poÀngs uppsats Àr att undersöka lÀrares kommentarer i förhÄllande till styrdokument och elevers skrivprocess. Med undersökningen som grund ges en bild av hur lÀraren bedömer och kommenterar uppsatser.

Massmedias pÄverkan pÄ aktiers kursutveckling : en studie av medias kommentarer av företags kvartalsrapporteringar

SammandragVi har studerat massmedias roll pÄ vÀrdepappersmarknaden och syftet med vÄr studie har varit att utreda om massmedias bevakning av företags kvartalsrapportering pÄverkar aktiers kursutveckling pÄ kort sikt. UtifrÄn rÄdande teoribildning har vi kunnat anta att det bör finnas en massmedial pÄverkan. Detta har studerats genom analys av massmedias kommentarer pÄ företags kvartalsrapporter. Vi har sedan stÀllt detta i jÀmförelse med kursutvecklingen för de enskilda aktierna under publiceringsdagen av kvartalsrapporten för att se om ett samband förekommer. VÄra statistiska resultat indikerar att en massmedial pÄverkan pÄ aktiekurserna kan uteslutas pÄ kort sikt, men att mer djupgÄende studier inom omrÄdet Àr nödvÀndiga för att kunna faststÀlla huruvida detta stÀmmer.Nyckelord: kvartalsrapporter, massmedia, investerare, aktiekursutveckling.

Personals stÀllningstagande till fysisk kontakt med barn, inom barn- och ungdomspsykiatrin

SAMMANFATTNINGDetta Àr en kvalitativ och kvantitativ tvÀrsnittsstudie med en deskriptiv och komparativ design. Syftet med studien var att undersöka vilka stÀllningstaganden till fysisk kontakt som personal inom barn- och ungdomspsykiatrin gör, utifrÄn en fiktiv fallstudie. Syftet var ocksÄ att jÀmföra om det Àr nÄgra skillnader i stÀllningstagande till fysisk kontakt beroende pÄ personalens kön, psykoterapeutkompetens och yrkeskategori samt att beskriva hur deltagarna kommenterat sina stÀllningstaganden. Resultatet visade att kvinnor Àr mer positiva till fysisk kontakt Àn mÀn, att sjuksköterskor Àr mer positiva till fysisk beröring Àn psykologer och att personal som inte Àr legitimerade psykoterapeuter Àr mer positiva till fysisk beröring Àn legitimerade psykoterapeuter.Respondenterna lÀmnade kommentarer till frÄgeformulÀret. Dessa har fördelats i fyra temagrupper.

1 NĂ€sta sida ->